Dolandırıcılar, bireyleri finansal olarak cazip görünen duruma inandırıp para transferine ikna etmek için planlar yaparlar. Aslında tek amaçları, şahısların parasını almaktır. Bu nedenle çoğu müşteri, dolandırıldığında finansal bir kazanç sağlayacağı yanılgısına düşer. Genellikle müşteri dolandırıcılığında ortak nokta, göndericinin alıcıyla kişisel bağlantısının bulunmamasıdır.
Şahsen tanımadığınız bir kişiye para göndermeyiniz. Dolandırıcılar, bazen insanları para transfer etmeye teşvik eder. Şu amaçlarla kendisine para göndermenizi isteyen bir kişiye asla para transfer etmeyiniz:
Aşağıda bu dolandırıcılık trendlerini ve senaryolarının başlıklarını bulabilirsiniz.
ÖN ÖDEME / ÜCRET BEDELİ ALDATMACASI
Mağdurdan hiçbir zaman sağlanmayan finansal hizmetler için ön ödeme yapması istenir. Ödeme yapıldıktan sonra dolandırıcıya ait iletişim kanalları kapatılır ve söz verilen kredi hiç bir zaman mağdur edilen kişinin eline geçmez.
YARDIM KURULUŞUNA BAĞIŞ ALDATMACASI
Sahtekarlar doğal afetleri, acil insanî yardım gerektiren hadiseleri fırsat bilerek gönüllü çalışan kuruluşların adını kullanarak temelde duygu sömürüsüne dayanan bağış taleplerini mesajlar, e-postalar ile alıcıya iletirler. Burada unutulmaması gereken husus, yardım kuruluşları, bağışçılarından bir gerçek kişi adına para transferi göndermelerini asla talep etmediğidir.
ACİL YARDIM ALDATMACASI
Mağdur, dolandırıcılar tarafından bir sevdiğinin çok acil yardıma ihtiyacı olduğuna inandırılır. Sahtekarlar, mağduru hızlı karar almaya iterek endişesinden faydalanırlar.
İŞ VAADİ ALDATMACASI
Mağdur, çok cazip görünen bir iş ilanına başvurur ve hayali iş için kiralanır, akabinde işle ilgili masraflar için bir ödeme talep edilir.
YAŞLILARIN HEDEF OLARAK SEÇİLMESİ
Kendilerini doktor, avukat, savcı gibi tanıtan dolandırıcılar; yaşlı kimseleri arayarak çocukları, torunları veya sevdikleri için kefalet, tıbbî yardım gibi bir takım masraflara ilişkin ödeme gerektiğini söylerler. Konunun önemi ve aciliyeti üzerinden yaşlı kimselerde baskı yaratarak kişileri tuzağa düşürmeye çalışırlar.
GÖÇMENLERİN HEDEF OLARAK SEÇİLMESİ
Sahtekarlar, kendilerini göçmen bürosu çalışanı olarak tanıtarak kurbanlara ulaşır. Göçmenin kayıtlarında bazı eksikler olduğu, bu eksikliklerin çok ciddi problem doğurabileceği ve kurbanın resmî büroya gelmeden bazı süreçleri başlatabilmek adına ödemeye ihtiyaç duyulduğu yalanı söylenir ve mağdura para transferi yaptırılır.
İNTERNET SATIŞLARI
Herhangi bir alışveriş sitesi ismi kullanılarak gerçekte mağdura hiç ulaşmayacak ürünlerin internet üzerinden satılması yöntemidir. Günümüzde internet üzerinden yapılan açık artırmalar, tüketiciler arasında rağbet görmektedir. Alıcılara, sonsuz çeşitte ürünler arasında seçim yapabilecekleri “sanal” bir pazar sunulmaktadır. Ancak, internet üzerinden yapılan açık artırmalar, avantajlı olduğu kadar risklidir de. Çoğu alışveriş platformu, ticaretin güvenliğini sağlayacak, potansiyel dolandırıcılık vakalarını önleyecek güvenlik katmanları oluşturmaktadır. Fakat doğrudan isme yapılan para transferi ile teyit edilemeyen bir kaynaktan ürün veya hizmet satın almak, çok risklidir.
Dolandırıcılar sahte reklamlar, linkler, internet siteleri hazırlayarak sözde çok uygun fiyatlı ürünleri kurbanlarına duyurur. Genelde içerikler özensizce hazırlanmış, bir yerden kopyalanmış izlenimi uyandırır. Ürünün fiyatından etkilenip ilgi gösteren müşteriler, dolandırıcılar ile iletişime geçtiğinde ödemenin sadece bir şahsın adına yapılacak para transferi ile olduğunu öğrenirler. Belirtilen kişi adına para transfer eden mağdurlar, asla gerçek ürün ve hizmeti alamazlar.
VERGİ ÖDEMESİ ALDATMACASI
Dolandırıcılar, kendilerini vergi müfettişi/uzmanı vb. bir unvan ile tanıtıp kurban ile iletişime geçerler. Amaç, kurbanı ödenmemiş vergi borcu olduğuna inandırmaktır. Derhal işlemlere başlanmaması halinde kurbanın banka hesaplarına, pasaportuna el konulacağı söylenir. Dolandırıcılar, el koyma işlemlerinin geçici olarak ertelenmesi, sözde prosedür işlemlerinin başlayıp kurbana zaman kazandırılabilmesi için ön ödeme talep ederler. Unutulmamalıdır ki hiçbir resmî daire çalışanı, işlem ücretini doğrudan kendi adına yapılan bir para transferi ile tahsil etmez.
LOTO ŞANS OYUNLARI ALDATMACASI
Kurbana, bir şans oyunu talihlisi olduğu söylenir. Fakat ödülü alabilmesi için vergi, masraf gibi bir takım prosedürel ödeme işlemlerinin tamamlanması gerektiği söylenir. Bunun için anılan ödemelerin tamamlanması için mağdurdan bir gerçek kişi adına para transferi yapması istenir. Mağdur, daha büyük bir finansal kazanç elde edeceğini düşünerek masraf maliyetlerine katlanır. Ödemeyi gerçekleştirdiğinde ise dolandırılmış olur.
FAZLA ÖDEME ALDATMACASI
Dolandırıcılar, bir ürün veya hizmet alırken karşılıksız veya sahte çek kullanarak olması gereken bedelin üzerinde bir ödeme gerçekleştirir. Bunun neticesinde kurbandan fazla olan ödemenin para transfer servisi aracılığı ile geri gönderilmesi talep edilir. Mağdur, henüz çeki kontrol etmeden dolandırıcı adına para transferi yaparsa tuzağa düşmüş olur.
SAHTE FLÖRT ALDATMACASI
Kurban, internet sitesi veya mobil uygulama üzerinden tanıştığı kişi tarafından duygusal olarak kandırılır, özel bir ilişki yaşadığına inandırılır. Sahtekarlar, kurban ile görüşmek vaadiyle yol, bilet, vize vb. masraflar için maddi yardım talep ederler. Her seferinde başka bir bahane bularak bir türlü buluşmaya gelemedikleri gibi, talep ettikleri miktarlar da artış gösterir.
KİRALIK MÜLK ALDATMACASI
İnternet üzerinden çok uygun fiyatlı mülk veya araba sattıklarını veya kiraladıklarını söyleyen dolandırıcılar, depozito veya kapora talep ederek kurbanlarını kandırırlar. Sonrasında dolandırıcılar, alıcılara başvuracak çok az yasal yol bırakarak siber alemde kaybolabilirler. BPN/Western Union’ın bu satıcılarla hiçbir ilişkisi olmamasına rağmen, müşterilerimiz bu tür dolandırıcılık faaliyetlerinin kurbanı olabilmektedir.
Yukarıda bahsettiğimiz dolandırıcılık girişimlerinden korunmak istiyorsanız, lütfen aşağıdaki ipuçlarına dikkat ediniz:
TEMSİLCİLERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR
Her Temsilci çalışanı-kullanıcısı BPN para transfer sistemini kullanmaya başlamadan önce suç gelirinin aklanması, terörün finansmanı ve dolandırıcılığın önlenmesi eğitimini tamamlamak zorundadır. Temsilci, “Müşterini Tanı” prensipleri çerçevesinde müşteri davranışlarını, işlemlerini ve müşteriden aldığı yanıtları değerlendirir, müşterinin dolandırıcılık kurbanı olduğuna dair şüphe duyarsa, işlemi reddeder.
Tüm temsilciler, aşağıda yer alan müşteri davranışlarını analiz etmelidir. Kullanıcılar, aşağıda yer alan müşteri davranışlarına karşı dikkatli olmalı, potansiyel bir dolandırıcılık girişiminin önüne geçmek adına müşteriye ilave sorular sormalıdır.
NOT: Tüm yaşlı ve yardıma muhtaç kişilere, para transfer etmek istedikleri kişiyi tanıyıp tanımadıkları sorulmalıdır. Çünkü bu kişiler, dolandırıcıların kolayca hedefi olabilmektedir.
Dolandırıcılar, doğrudan temsilci çalışanlarını hedef alırlar ise;
Temsilciler ve hizmet noktaları da doğrudan dolandırıcıların hedefi olabilir. Aşağıda bu girişimlere yönelik yaygın metodlar değerlendirilmektedir.
TELEFON DOLANDIRICILIĞI
Dolandırıcılar, temsilciyi arayarak bilgisayar sistemine erişim sağlamak için çalışanları ikna etmeye çalışırlar. Bir kez erişim sağladıklarında ise temsilciyi maddî kayba uğratabilecek para transferleri gerçekleştirirler. Maddî kayba sebep olabilecek durumlar, şu şekildedir:
E-MAIL DOLANDIRICILIĞI
Sahtekarlar, yemleme olarak bilinen yöntem ile temsilcilere e-posta gönderip bilgisayarlarına sızmaya çalışırlar. Dikkat edilmesi gereken mail bildirimleri şu şekildedir:
Birer potansiyel dolandırıcılık girişimi olan yukarıda yazılı yemleme mailleri gibi diğer şüphe uyandıran e-posta bildirimlerini temsilcilerin açmaması, bu yolla iletilen linklere tıklamaması, herhangi bir platformda kullanıcı adı, şifre gibi kişisel bilgilerini paylaşmaması gerekmektedir.
ALTI KURALDA GÜVENLİĞİNİZİ SAĞLAYIN
BPN logosu bulunan yerler temsilcimizdir.